"Aku berlindung kepada Tuhan Yang Menguasai subuh , dari kejahatan makhluk-Nya, dan dari kejahatan malam apabila telah gelap gulita , dan dari kejahatan wanita-wanita tukang sihir yang menghembus pada buhul-buhul , dan dari kejahatan pendengki bila ia dengki."
Bertasbihlah Kepada Nya Diwaktu Subuh

"Demi waktu subuh apabila fajarnya mulai menyingsing." Qs At Takwiir : 18

Waktu subuh adalah salah satu tanda kebesaran Allah yang menunjukkan keindahan ciptaan-Nya. waktu subuh juga mempunyai pemandangan yang menakjubkan dan sinar yang memancarkan kelembutan.  waktu subuh meniupkan angin segar, memancarkan cahaya yang teduh, sinar yang hangat, setelah malam yang dingin mulai berlalu. 
 
Subuh telah merangkak dengan perlahan-lahan setelah gelapnya malam serta menyongsong datangnya siang dengan terangnya dunia seperti wajah yang memantulkan perhiasannya, memancarkan bahagian-bahagiannya, menggambarkan ciri-ciri hidupnya ketika matahari muncul dari persembunyiannya.

Seperti terbukanya mata-mata orang yang sedang rindu sehingga menampakkan rahasia-rahasia hati.

Diwaktu subuh kembalilah gaung suara, titisan air hujan, lembutnya angin, gemersiknya air dan nyanyian burung-burung yang memberitahu kehidupan, tentang hari baru, suasana yang indah untuk bersungguh-sungguh dalam bekerja, memberi dan beribadah.

Menjalani kehidupan yang baru setelah kita dihidupkan kembali dari mati kecil dan benar-benar berada dalam kekuasaan Sang Pencipta sepenuhnya.

"Maka bertasbihlah kepada Allah di waktu kamu berada di petang hari dan waktu kamu berada di waktu subuh"

0 comments